onsdag 24 september 2008

Stressdoktorn

Igår gjorde jag ju ett inlägg om hur man ska bära sig åt att få mer tid och idag var jag på en helt underbar föreläsning på jobbet i just det ämnet. Det var stressdoktorn Tomas Danielsson från Örebro som föreläste och det var en så intressant och rolig föreläsning. Den handlade om stress och hur man hanterar den, men han berörde även dilemmat med att få tiden att räcka till och då spetsade jag öronen ordentligt.

Det går 168 h på en vecka. Säg att du jobbar 40h och sen behöver du bara sju timmars sömn enligt Tomas, det blir 49h på en vecka då har du 79h kvar. Låt säga att du jobbar hemma, städning,matlagning, hämtningar, handling mm 40h i veckan då har du ändå 39h kvar. Då tyckte han att 6 av dessa timmar är man skyldig sig själv att ha egen tid.
Vad man gör på den egna tiden är upp till en själv, men något som laddar batterierna.

Jag tycker det låter otroligt att man har så mycket tid efter jobbet, känns ju som man aldig är hemma och bara kan ta det lugnt. Jag ska börja sova mindre, för att tjäna några timmar. Som det är nu går jag och lägger mig halv elva-elva och går upp sju.

Vad skulle du göra om du fick mer tid, vad är det du inte prioriterar idag som du skulle ta dig för om du hade mer tid? Det tål att tänka på.

2 kommentarer:

JessicaA sa...

Hej!
Dra ner på sömn? Nej, njut av livet! Lät väl inte som det var för mycket som det var? Ha en underbar helg! Du hinner mycket som du gör! Kram Jessica A

Lisa sa...

Var själv på en föreläsning med Charlie Söderberg för en tid sedan och han berättade för oss hur vi skulle tänka för att få mer tid och pengar. Det blir alltid många aha upplevelser efter en sådan föreläsning och man funderar en del på vad man kan förändra i sitt liv för att må bättre och som du säger få mer tid över för det som man tycker om. FÖr mig är sömnen viktig och det är därför inte tal om att jag skulle dra ner på den men däremot så försöker jag alltid tänka positvit och sedan tror jag att man ska försöka att omges med männsikor som gör en gott. Jag ser därför fram emot att få träffa dig ikväll. Kram Lisa